Today in Paradise – Genetics and Art

Today in Paradise – Genetics & Art

Internationell utställning på Röda Sten – Pannhuset, Göteborg 2005

Till temat genteknik och den nya biologin visade och framförde 40 konstnärer, designers, konsthantverkare och musiker verk med t.ex. genmodifierat biomaterial eller artificiellt liv baserat på evolutionära algoritmer. De bearbetade de sociokulturella perspektiven och den nya bildvärld som uppstått efter den genetiska och digitala revolutionen. Besökare kunde även ta del av två kvällar med elektroniska musikframträdanden på temat samt en offentlig diskussion om ämnet på Valands konsthögskola.

Tema och bakgrund

Sedan mitten av 90-talet har de möjliga konsekvenserna av bioteknologin och genetiken debatterats offentligt: hur kommer våra liv och vår miljö att påverkas?

Katalysatorn i debatten var det skotska fåret Dolly (1996 – 2003). Hon var det första klonade däggdjuret och blev symbolen för eller till och med synonym med, den nya bioteknologin. Det är en teknologi som har givit oss ett nytt perspektiv på oss själva genom det kompletta kartläggandet av människans genom (människans genuppsättning).

Många etiska frågor har uppstått i och med den nya bioteknologin. Flera aspekter på vår tillvaro har påverkats de senaste åren – levande organismer och kroppsorgan kan reproduceras, gener patenteras, genmanipulering har slagit igenom i jordbruket, nya mediciner har tagits fram. Med den nya bioteknologin ställs vi inför flera frågor som rör etik, sociala relationer, ekonomi, religion och kultur.

Idag, till vardags, håller vi utkik efter märkningen för ”genmodifierad” på matvarorna, när vi föder barn får vi erbjudande från kommersiella biobanker att köpa plats i frysen för barnets stamceller. Ett företag i USA kan klona sällskapskatten för 50 000 US dollar.

Genetiska och evolutionära algoritmer har letat sig in i flera olika intressefält, inom såväl som utanför naturvetenskapens utforskningsområden. Idag simulerar även musiker, konstnärer och designers biologiska och evolutionära processer i datorer för att applicera i sina arbeten och medier.

Vi befinner oss i en era efter en genetisk revolution. Kloningstekniker och kartläggning av generna är inte längre chockerande nyheter, det är vardagsvara, tyst och osynligt integrerat i vårt vardagsliv. Det är när vi tar allt mer för självklart vi återigen vill stimulera och omformulera frågorna hur vi människor påverkas och förändras och hur vi kan utforska detta i konsten.

Tomas Lundberg, Curator och Projektledare

Posted in